Η ΠΟΛΥΒΡΑΒΕΥΜΕΝΗ ΣΕ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΧΟΡΩΔΙΑ BEL CANTES ΑΓΙΟΥ ΑΝΔΡΕΟΥ ΕΓΛΥΚΑΔΟΣ ΠΑΤΡΩΝ ΣΤΟ ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΔΙΑΚΕΚΡΙΜΕΝΗ ΜΟΥΣΙΚΟ ΚΑΙ ΜΑΕΣΤΡΟ κ. ΕΛΕΝΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ.
Τρίτη 23 Απριλίου 2024
Πριν διαγνώσεις τον εαυτό σου
με χαμηλή αυτοεκτίμηση ή κατάθλιψη
βεβαιώσου πως δεν συναναστρέφεσαι
με τοξικού ανθρώπους (ηλίθιους).
William Gibson
Πρώτα η ενότητα στην Ορθοδοξία - Γιώργου Ν. Παπαθανασόπουλου
Πρώτα η ενότητα στην Ορθοδοξία
Του Γιώργου Ν. Παπαθανασόπουλου
Ο
Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος την 31η του παρελθόντος Μαρτίου, ημέρα
Κυριακή, που εκείνη την ημέρα εόρτασαν το Πάσχα οι Ρωμαιοκαθολικοί και οι
Προτεστάντες, εξέφρασε την ευχή από το
επόμενο έτος 2025 να καθιερωθεί κοινός εορτασμός του Πάσχα και των
Ορθοδόξων Χριστιανών με αυτούς. Το έκαμε
κατά την ομιλία του στον Ι.Ν. Αγίων
Θεοδώρων της Κοινότητας Βλάγκας Κωνσταντινουπόλεως. Η ευχή του προκαλεί εύλογη απορία,
αφού εκφράστηκε σε περίοδο κατά την οποία η Ορθόδοξος Εκκλησία, μετά από
αιώνες, βιώνει βαθύ σχίσμα στους κόλπους Της. Της ευχής για κοινό εορτασμό του Πάσχα με τους ετεροδόξους θα
έπρεπε να προηγείται η προσπάθεια για επαναφορά της ενότητας μεταξύ των
ομοδόξων.
Η ευχή του κ. Βαρθολομαίου για τον κοινό εορτασμό του Πάσχα με τους ετεροδόξους είναι συνέχεια συζητήσεων με τον Πάπα και το Παγκόσμιο Συμβούλιο των Εκκλησιών. Ντοκουμέντο επί της προθέσεως Βατικανού και Φαναρίου για τον κοινό εορτασμό του Πάσχα είναι το από κοινού γραμμένο άρθρο του υπό το Φανάρι Ελληνορθοδόξου Μητροπολίτου Γαλλίας Δημητρίου με τον υπό το Βατικανό Ρωμαιοκαθολικό Επίσκοπο της Ναντέρ Ματιέ (Ρουζέ), στην ευρείας κυκλοφορίας γαλλική εφημερίδα Le Figaro, στις 22 Απριλίου 2023.
Πιστεύεις σημαίνει κρατάς μέσα στα χέρια σου κάτι που δεν το βλέπεις με τα μάτια σου - π. Χριστόδουλος Φάσσος
Η πίστη είναι μια ελπίδα και μια βεβαιότητα σε πράγματα που δεν τα βλέπει ούτε τα ελέγχει ο άνθρωπος….
Πιστεύεις σημαίνει κρατάς μέσα στα χέρια σου κάτι που δεν το βλέπεις με τα μάτια σου, κρατάς μέσα στα χέρια σου και το χρησιμοποιείς κάτι που το λογικό σου με το μυαλό δεν το χωράει. …
Η πίστη έρχεται σε μια αντίθεση με την πείρα και με τη λογική.
Η ἕνωση δυνάμεων ἐκμηδενίζει τούς κόπους
γιά νά μεταφέρουν τόν δύστυχο παραλυτικό.
Ἕνας ἦταν ἀδύνατον,
δύο δύσκολα,
τρεῖς κατορθωτό,
ἀλλά τέσσερις ἦταν εὐκολότερο,
ἀνώτερο,
διότι ἡ ἕνωση δυνάμεων ἐκμηδενίζει τούς κόπους
καί ἐπισύρει τήν εὐλογία τοῦ Θεοῦ.
ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ ΑΓΙΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ
ΑΓΙΟΥ ΑΝΔΡΕΟΥ ΕΓΛΥΚΑΔΟΣ ΤΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΚΑΤΗΧΗΤΙΚΩΝ ΟΜΑΔΩΝ (ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ,
ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ, ΛΥΚΕΙΟΥ) ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΥΝ ΤΟ ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ. ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΒΑΪΩΝ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
ΣΤΗΝ ΑΙΘΟΥΣΑ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ. ΣΑΣ
ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ. ΑΞΙΖΕΙ.
Μνήμη του Αγίου Μεγαλομάρτυρος Γεωργίου του Τροπαιοφόρου (23 Απριλίου)
Σήμερα εορτάζουμε τη μνήμη του Αγίου Μεγαλομάρτυρος Γεωργίου του Τροπαιοφόρου, ο οποίος έζησε στα τέλη του 3ου – αρχές του 4ου αιώνα μ.Χ., επί βασιλείας του Διοκλητιανού. Λόγω της οικουμενικότητας του Μεγαλομάρτυρα, η εορτή μεταφέρεται τη Δευτέρα της Λαμπρής, εφέτος 6 Μαΐου.
Γεννήθηκε στην Καππαδοκία και έμεινε ορφανός από πατέρα σε ηλικία δέκα ετών. Η μητέρα του τον έφερε μαζί της στην πατρίδα της, την Παλαιστίνη. Ο Γεώργιος, καίτοι νεαρός, κατατάχθηκε στο ρωμαϊκό στρατό, όπου μάλιστα προήχθη σε μεγάλα αξιώματα. Διακρινόταν σ’ όλες τις στρατιωτικές επιχειρήσεις για τη γενναιότητά του.
Όταν ο Διοκλητιανός συγκάλεσε τους αξιωματούχους για να εξεύρει τρόπους δίωξης των Χριστιανών, ο θαρραλέος Γεώργιος αναγκάστηκε να εκδηλώσει τη χριστιανική του ιδιότητα. Η πράξη του αυτή οδήγησε το αυτοκράτορα να τον φυλακίσει και να διατάξει σκληρά βασανιστήρια εναντίον του. Τότε δύο από τους αξιωματικούς εμφανίστηκαν ενώπιον του Διοκλητιανού και ομολόγησαν την αφοσίωσή τους στην αληθινή πίστη του Γεώργιου. Αποτέλεσμα ήταν να μαρτυρήσουν μαζί με άλλους χίλιους στρατιώτες για την αγάπη του Χριστού.
Δευτέρα 22 Απριλίου 2024
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης στον Πρόεδρο Macron
H Α.Θ. Παναγιότης ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ.
Βαρθολομαίος είχε επίσημη συνάντηση το πρωί της Δευτέρας, 22 Απριλίου 2024, με
τον Εξοχώτατο Πρόεδρο της Γαλλικής Δημοκρατίας κ. Emmanuel Macron, ο οποίος τον υποδέχθηκε με πολύ σεβασμό και με τις προσήκουσες τιμές στο
Μέγαρο των Ηλυσίων.
Οι συνομιλίες, οι οποίες διήρκεσαν πέραν της μίας ώρας, πραγματοποιήθηκαν σε εγκάρδια ατμόσφαιρα, επικεντρώθηκαν δε στις πρωτοβουλίες του Οικουμενικού Θρόνου, αλλά και σε ζητήματα της τρέχουσας επικαιρότητας. Ειδικότερα, ο Πρόεδρος Macron έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις εξελίξεις στην Ορθόδοξη Εκκλησία, λόγω των συνεχιζομένων πολεμικών συγκρούσεων στην Ουκρανία και στη Μέση Ανατολή, συνεχάρη δε τον Παναγιώτατο για την απερίφραστη και ξεκάθαρη καταδίκη του πολέμου και για το παράδειγμα που δίνει ως κορυφαίος θρησκευτικός ηγέτης. Ο Πατριάρχης ευχαρίστησε τον Πρόεδρο της Γαλλίας για την τιμητική πρόσκληση και τους θερμούς του λόγους και του μετέφερε την ευλογία της Εκκλησίας Κωνσταντινουπόλεως για καθ᾽ όλα επιτυχή διοργάνωση και διεξαγωγή των επικείμενων Ολυμπιακών Αγώνων το προσεχές καλοκαίρι στο Παρίσι, εξέφρασε δε την ευχή να επικρατήσει και κατά τη φετινή ιστορική διοργάνωση η αρχή της εκεχειρίας, η οποία ίσχυε ήδη από την αρχαιότητα κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων.
Η Ορθοδοξία στην Γκέμενα του Εκουατέρ.
Η Ορθοδοξία στην
Γκέμενα του Εκουατέρ.
«Σαν μια φωτιά
που κατακαίει τις καρδιές των ανθρώπων τρέχει η Ορθοδοξία στο Κονγκό», έλεγε ο
μακαριστός Μητροπολίτης Πενταπόλεως κυρός Ιγνάτιος. Η Ορθοδοξία έφθασε στην
Μπάντακα, στην Τσουάπα και στην Γκέμενα. Στην τελευταία ο Μητροπολίτης Κινσάσας
Θεοδόσιος έστειλε
θεολόγο, έγγαμο Ιερέα τον π. Θεόφιλο, ο οποίος εκ του μηδενός έσπειρε τον σπόρο
της Ορθοδοξίας. Ο σπόρος αυτός με την ευλογία του Κυρίου αυξάνει και
πολλαπλασιάζεται. Έτσι αγοράστηκε οικόπεδο στην πόλη με σκοπό να κτισθεί Ιερός
Ναός επ’ ονόματι των Αγίων Αρχαγγέλων. Ελλείψει ναού οι ακολουθίες και οι Θείες
Λειτουργίες τελούνται άλλοτε σε καλύβα και άλλοτε σε υπαίθριο χώρο.
Η Ορθοδοξία τρέχει στο Εκουατέρ. Δόξα τω Θεώ, πάντων ένεκεν!!!
ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΟ ΣΥΛΛΕΙΤΟΥΡΓΟ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΡΕΘΥΜΝΗΣ ΚΑΙ ΑΥΛΟΠΟΤΑΜΟΥ 21 Απριλίου 2024
Το πρωί της Κυριακής Ε΄ Νηστειών, 21ης Απριλίου 2024, στον Ιερό Ναό Αγίων Τεσσάρων Μαρτύρων της πόλεως Ρεθύμνης, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σελευκείας κ. Θεόδωρος, Ιεράρχης του Οικουμενικού Πατριαρχείου, χοροστάτησε κατά τον Όρθρο και στη συνέχεια προεξήρχε του Αρχιερατικού Συλλειτούργου, συλλειτουργούντος του Σεβασμιωτάτου Ποιμενάρχου μας, Μητροπολίτου Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου κ. Προδρόμου.
Προ της απολύσεως της Θείας Λειτουργίας, ο Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας καλωσόρισε και παρουσίασε στο εκκλησίασμα με θερμούς λόγους τον Σεβασμιώτατο άγιο Σελευκείας, αναφερόμενος στην πολυετή προσφορά του στη Μητέρα μας Εκκλησία, το Πάνσεπτο Οικουμενικό Πατριαρχείο, παρά τους πόδας του Παναγιωτάτου Οικουμενικού μας Πατριάρχου κ.κ. ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΥ, από θέσεων ευθύνης, όπως αυτές του Μεγάλου Αρχιδιακόνου και του Μεγάλου Πρωτοσυγκέλλου, καθώς και στο γεγονός ότι υπηρετεί ως Καθηγητής στην Πατριαρχική Ανωτάτη Εκκλησιαστική Ακαδημία Κρήτης. Ο Επίσκοπός μας συνεχάρη και επ’ εκκλησίας τον Σεβασμιώτατο κ. Θεόδωρο για την πρόσφατη επάξια εκλογή και χειροτονία του σε Μητροπολίτη Σελευκείας.
Ενας δρόμος ατομικής ευσέβειας - Μητροπολίτης Σισανίου και Σιατίστης κ. Παύλος
«Ο πειρασμός της αυτάρκειας είναι μεγάλος. Καμαρώνουμε πολλές φορές ότι οι ναοί μας είναι γεμάτοι. Καμαρώνουμε για τις πολλές δραστηριότητες που μπορεί να έχει η Ενορία μας. Καταφεύγουμε σε κοσμικές μεθόδους προκειμένου να συγκεντρώσουμε χρήματα, αλλά πολύ λίγο μας προβληματίζει ότι πολλοί απ’ αυτούς που βρίσκονται μέσα στον χώρο του Ναού αισθάνονται ξένοι μεταξύ τους. Πολύ λίγο μας προβληματίζει το ότι οι χριστιανοί μας σπρώχνονται και διαπληκτίζονται ακόμη και την ώρα της Θείας Κοινωνίας, όχι γιατί είναι ανυπόμονοι, αλλά γιατί δεν νοιώθουν αυτόν που στέκει δίπλα τους σαν αδελφό τους, σαν τον δικό τους άνθρωπο. Μερικές φορές μάλιστα καμαρώνουμε γιατί με τις φωνές μας και τον έλεγχο μας έχουμε επιβάλει την τάξη στην Εκκλησίας μας λησμονώντας ότι η ευταξία στον Ναό δεν είναι θέμα αστυνομικών μέτρων αλλά του τρόπου που βλέπεις τον άλλο που στέκει δίπλα σου.
Ο Μητροπολίτης Πισιδίας κ.Ιώβ στην Αθήνα
Εταιρεία Μεσογειακού Πολιτισμού
Επίσης χοροστάτησε στον εσπερινό του Ι.Ν.Αγίου Γεωργίου Ν. Ψυχικού.
Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος για τις επιθέσεις σε πολιτικούς
Σε ερώτηση δημοσιογράφου για τις επιθέσεις σε πολιτικούς με αφορμή την ψήφιση του νόμου για τα ομόφυλα ζευγάρια ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος τόνισε: «Τέτοιου είδους εκδηλώσεις δεν είναι σωστές. Η Εκκλησία είναι αγάπη. Παραπονιέται, λέει τις θέσεις της, είναι σταθερή σε αυτές, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η αγάπη είναι εκείνη η οποία είναι πάνω από όλα, καθώς, επίσης, η ευγένεια και η ανοχή. Αυτά τα περιστατικά οφείλονται και στην παιδεία του καθενός και στην επίδραση μερικών ανθρώπων οι οποίοι εκλαμβάνουν πολλά πράγματα της Εκκλησίας σαν εκδίκηση.
Η ορθόδοξη πνευματικότητα κατά την μεγάλη τεσσαρακοστή. - Μητροπολίτης Αιτωλίας & Ακαρνανίας κυρός Κοσμᾶς
Άνθρωποι δύσθυμοι και μελαγχολικοί. - Γιάννης Τσαρούχης
Ποτέ δεν υπήρξε μια εποχή που οι άνθρωποι ήταν
τόσο δύσθυμοι και μελαγχολικοί. Άλλωστε, αυτό εξηγεί από μία άποψη την τρομερή
και μέχρις αηδίας οργάνωση της ευθυμίας. Καμιά εποχή δεν είχε οργανώσει τόσο
πολύ την ευθυμία όσο η δική μας. Σε καμιά εποχή δεν έπαιζε πρωί πρωί στα σπίτια
το ραδιόφωνο εύθυμες μουσικές, για να ξυπνήσουν οι άνθρωποι μελαγχολικοί και
σχεδόν έτοιμοι να αυτοκτονήσουν.
Γιάννης Τσαρούχης
Έτσι συνήθως χάνουμε τα πιο ωραία μας χρόνια.
Έτσι συνήθως χάνουμε τα πιο ωραία μας χρόνια.Από ένα τίποτα.Ένα αύριο που άργησε να 'ρθει.Ή ένα λυκόφως που κράτησε πολύ.Τάσος Λειβαδίτης
Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΚΑΤΑΝΥΚΤΙΚΟΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΡΕΘΥΜΝΗΣ ΚΑΙ ΑΥΛΟΠΟΤΑΜΟΥ 21 Απριλίου 2024
Το απόγευμα της Κυριακής Ε΄ Νηστειών, 21ης Απριλίου 2024, στον Ιερό Ναό Αγίων Τεσσάρων Μαρτύρων της πόλεως Ρεθύμνης, τελέσθηκε ο τελευταίος Κατανυκτικός Εσπερινός της εφετινής Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής, χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ιεραπύτνης και Σητείας κ. Κυρίλλου και συμπροσευχομένων του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Σελευκείας κ. Θεοδώρου και του Σεβασμιωτάτου Ποιμενάρχου μας, Μητροπολίτου Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου κ. Προδρόμου.
Μετά το πέρας του Κατανυκτικού Εσπερινού, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Πρόδρομος καλωσόρισε με θερμούς λόγους αγάπης και τιμής τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Ιεραπύτνης και Σητείας κ. Κύριλλο, εκφράζοντας τη χαρά του για την παρουσία του στην Ιερά Μητρόπολή μας και αναφερόμενος στους δεσμούς πολυετούς φιλίας και συνοδοιπορίας τους στη διακονία της Αγίας μας Εκκλησίας. Ο Επίσκοπός μας τόνισε ότι η σημερινή ημέρα, κυριολεκτικά «από φυλακής πρωίας μέχρι νυκτός», ήταν γεμάτη ευλογίες, ευχαριστώντας και τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Σελευκείας κ. Θεόδωρο για την παρουσία του από το πρωί, στη Θεία Λειτουργία, μέχρι και τον Κατανυκτικό Εσπερινό.
«Ενοριακό Αρχονταρίκι»: Από την ενοχή στη μετάνοια
ΣΗΜΕΡΑ στο πλαίσιο των εκδηλώσεων «Ευαγγελίστρια 2024» του Ιερού Ναού Ευαγγελιστρίας Πειραιώς, την Δευτέρα 22 Απριλίου και ώρα 7.30 μ.μ., στο Ενοριακό Αρχονταρίκι το θέμα είναι: «Από την ενοχή στη μετάνοια».
• Κυριάκος Βλασσόπουλος, Ψυχοθεραπευτής, Ομαδικός αναλυτής,
• Ηλίας Λιαμής, Δρ. Θεολογίας - Μουσικολόγος - Συγγραφέας.
Ο διάλογος θα μεταδοθεί και από το κανάλι του «Ενορία εν δράσει» στο YouTube στο link:«Ενοριακό Αρχονταρίκι»: Από την ενοχή στη μετάνοια
Μηνιαία Σύναξη της Διακονίας Στηρίξεως Γυναικών «Παναγία η Παραμυθία
Η Διακονία Στηρίξεως Γυναικών «Παναγία η
Παραμυθία» της Ιεράς Μητροπόλεως Αιτωλίας και Ακαρνανίας ανακοινώνει ότι την Τετάρτη
24 Απριλίου 2024 και ώρα 18:00’ θα πραγματοποιηθεί η έκτη
μηνιαία σύναξη των μελών της.
Στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων της και στον τομέα
της πνευματικής στήριξης θα αναπτυχθεί το θέμα: «”Λάμπρυνόν μου την στολή της ψυχής” - Η αρετή της ταπείνωσης», από
την κ.
Θεοδώρα Τσίγκα, Εκπαιδευτικό Θεολόγο MSc.
Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στο Πνευματικό
Κέντρο του Ιερού Ναού Αγίας Τριάδος Αγρινίου (Δ. Μακρή 34).
Κυριακή 21 Απριλίου 2024
Αν δείτε τον Χίτλερ στον Παράδεισο, πώς θα νιώσετε; - Πέλη Γαλίτη - Κυρβασίλη
Αν δείτε τον Χίτλερ στον Παράδεισο, πώς θα
νιώσετε;
Πέλη Γαλίτη - Κυρβασίλη
Eφαρμογές της τεχνητής νοημοσύνης στο μάθημα των Θρησκευτικών - Eπιμορφωτικό webinar Θεολόγων
* Επιμορφωτικό webinar Θεολόγων με εισηγήτρια την καθηγήτρια Παιδαγωγικών και Διδακτικής του ΑΠΘ κ. Βασιλική Μητροπούλου
Συνεχίζονται τη Δευτέρα, 22 Απριλίου 2024, οι
εργασίες του διαδικτυακού (web-based seminar) “Θεολογικού Εργαστήριου” που
συνδιοργανώνουν οι Σύμβουλοι Εκπαίδευσης κλ. ΠΕ01 Θεολόγων Δρ. Χαράλαμπος
Ανδρεόπουλος (Φθιώτιδας, Καρδίτσας, Ανατ. Αττικής), Δρ. Νικόλαος Ματθαίου (Δυτ.
Μακεδονίας) και Όλγα Γκούμα, M.Th. (Ανατ. Μακεδονίας
& Θράκης) για τις επιμορφωτικές τους δράσεις με τους θεολόγους
εκπαιδευτικούς των περιοχών ευθύνης τους.
Οι διαδικτυακές συναντήσεις διεξάγονται εκτός ωραρίου λειτουργίας των σχολείων και η συμμετοχή των εκπ/κών σ΄ αυτές είναι προαιρετική. Η θεματολογία των συναντήσεων περιλαμβάνει θέματα Διδακτικής των Θρησκευτικών, ζητήματα Διοίκησης της Εκπαίδευσης, εφαρμογές των Τ.Π.Ε. στα Θρησκευτικά, πληροφόρηση για νέες τάσεις και ρεύματα της θεολογικής επιστήμης, κ.α.
ΤΟ ΠΡΩΤΕΙΟ ΤΗΣ ΔΙΑΚΟΝΙΑΣ - ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ
ΤΟ ΠΡΩΤΕΙΟ ΤΗΣ
ΔΙΑΚΟΝΙΑΣ
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ
ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ
Όχι της Πρωτοκαθεδρίας, της επιβολής, της
κυριαρχίας !
Κυριακή 5η των Νηστειών, της Οσίας Μαρίας
της Αιγυπτίας, ήτοι, της από την
κόλαση της ακολασίας, «ταις των δακρύων
σου ροαίς» στην έρημο της σωτηρίας ! Η προτίμηση όμως κι αυτή την Κυριακή
στην αναγνωσθείσα Ευαγγελική περικοπή, σ’ αυτό το
συγκλονιστικό προανάκρουσμα του Πάθους του Ιησού Χριστού ! Και, στη στάση των Δώδεκα Μαθητών, που
αποκαλύπτει τραγικά, σε ποια φοβερή μοναξιά από κάθε πλευρά όδευσε στη
μαρτυρική Σταυρική του ανηφοριά. Πράγματα κοντά σε άλλα κι αυτά που μπορεί και
να επαναφέρουν κάθε χρονιά το καίριο και βασανιστικό ερώτημα : Τελικά στη
διαδρομή των αιώνων πέρασε ή ίσχυσε τι, ποια επιλογή, πώς και γιατί; Ο λόγος κι η πράξη του Χριστού, για το πρωτείο της διακονίας, μάλιστα της θυσιαστικής, ή αυτή των Δύο συν Δέκα Μαθητών του-και των μετά ταύτα έως νυν-της πρωτοκαθεδρίας, της επιβολής, της κυριαρχίας !
******
*** ******
Διαβάζουμε μαζί με πολλή και ιερή προσοχή, κομμάτι-κομμάτι το δραματικό περιστατικό στη λιτή, μα περιεκτική κατά τον Ευαγγελιστή Μάρκο εκδοχή. «Ανέβαιναν, λέει, στην Ιερουσαλήμ, ο Ιησούς προχωρούσε μπροστά, οι Δώδεκα ακολουθούσαν σιωπηλοί, κυριευμένοι από δέος … Τους καλεί χωριστά και τους κάνει κοινωνούς καταλεπτώς ανοιχτά και καθαρά τι μέλλεται να του συμβεί … «Ο Υιός του Ανθρώπου, λέει, θα παραδοθεί στους αρχιερείς και τους γραμματείς, οι οποίοι θα τον καταδικάσουν σε θάνατο ! Θα τον παραδώσουν στους εθνικούς, τους Ρωμαίους κυρίαρχους, θα τον περιγελάσουν, θα τον μαστιγώσουν, θα τον φτύσουν, θα τον θανατώσουν. Όμως ύστερα από τρείς μέρες θα αναστηθεί». «Και τη τρίτη ημέρα αναστήσεται» !
ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΗΚΑΝ ΟΙ ΕΟΡΤΕΣ ΜΝΗΜΗΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ 10.000 ΣΦΑΓΙΑΣΘΕΝΤΑΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΤΟΥΡΚΟΥΣ ΠΑΤΡΙΝΟΥΣ, ΤΟ 1821.
Ἱερᾶς Συνόδου, γιά τόν ὁρισμό τοῦ Ἐπισήμου Ἑορτασμοῦ, ἐκφράσας τίς θερμές καί εὐγνώμονες εὐχαριστίες του πρός τόν Μακαριώτατον Ἀρχιεπίσκοπον Ἀθηνῶν καί πάσης Ἑλλάδος κ.κ. Ἱερώνυμον καί τούς Σεβασμιωτάτους Συνοδικούς Ἀρχιερεῖς.
Ἐν συνεχείᾳ, ἐτελέσθη τό πάνδημο μνημόσυνο τῶν Σφαγιασθέντων καί τέλος, μπροστά στό μνημεῖο πού ἐστήθη πρός τιμήν τους, ἀνεπέμφθη ἐπιμνημόσυνη δέηση καί ὁ Σεβασμιώτατος κατέθεσε δάφνινο στεφάνι ἐκ μέρους τοῦ Ἱεροῦ Κλήρου καί τοῦ εὐσεβοῦς Λαοῦ τῆς Ἀποστολικῆς Μητροπόλεως τῶν Πατρῶν.
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΑΣ ΜΑΡΙΝΗΣ ΠΑΤΡΩΝ - ΚΥΡΙΑΚΗ Ε' ΝΗΣΤΕΙΩΝ
Γιατί τόση διαφορά εφέτος στον εορτασμό του Πάσχα;
Γιατί τόση διαφορά εφέτος στον εορτασμό του Πάσχα;
ΜΕ ΔΥΟ ΑΠΛΑ
ΛΟΓΙΑ
Πολλοί μας ζητούν, το τελευταίο διάστημα, γιατί
εφέτος υπάρχει τόση διαφορά στον εορτασμό του Πάσχα μεταξύ των χριστιανών
Ανατολής και Δύσεως.
Χωρίς να θέλουμε να εμπλακούμε στους λεπτομερείς
υπολογισμούς της αστρονομίας, που είναι για τους ειδικούς, απαντούμε με δυο
λόγια αναφέροντας τις δύο βασικές αιτίες, που δημιουργούν αυτή τη διαφορά :
Ο κανόνας της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου της Νικαίας,
σχετικά με την ημερομηνία του Πάσχα, είναι κοινός για την Ανατολή και τη Δύση.
Διαφέρει ο τρόπος της εφαρμογής του:
Το Πάσχα, σύμφωνα με την Α΄ Οικουμενική Σύνοδο,
πρέπει να εορτάζεται την Κυριακή μετά την πρώτη πανσέληνο της Ανοίξεως, δηλαδή
την πρώτη πανσέληνο μετά την εαρινή ισημερία, που είναι η 21η Μαρτίου κάθε έτους.
Η Δύση και ο περισσότερος χριστιανικός κόσμος σε όλη τη γη, εφαρμόζοντας τόσο το πνεύμα όσο και το γράμμα του κανόνα της Νικαίας, γιορτάζουν εφέτος το Πάσχα στις 31 Μαρτίου, διότι η πρώτη πανσέληνος της Ανοίξεως είναι στις 25 Μαρτίου, ημέρα Δευτέρα.
Η Δύναμη της μεγάλης θυσίας - Μητροπολίτου Αττικής και Μεγαρίδος Νικοδήμου
Κυριακή Ε' Νηστειών
Η Δύναμη της μεγάλης θυσίας (Έβρ, 9,11-14)
Κήρυγμα Μητροπολίτου Αττικής και Μεγαρίδος Νικοδήμου
Μνήμη της Αγίας Μάρτυρος Αλεξάνδρας της Βασιλίσσης (21 Απριλίου)
Σήμερα, Κυριακή Ε΄ Νηστειών, μαζί με τον αναστάσιμο χαρακτήρα της ημέρας, η Εκκλησία τιμά τη μνήμη της Οσίας Μαρίας της Αιγυπτίας, καθώς επίσης, του Αγίου Ιερομάρτυρος Ιανουαρίου, της Αγίας Μάρτυρος Αλεξάνδρας της Βασιλίσσης, των θεραπόντων αυτής Απολλώ, Ισαακίου και Κοδράτου των Μαρτύρων, καθώς και του Οσίου Αναστασίου του Σιναΐτου.
Η Αγία Αλεξάνδρα ήταν σύζυγος του αυτοκράτορα Διοκλητιανού (284 – 305 μ.Χ.), αλλά τους διέκρινε εντελώς διαφορετικός εσωτερικός κόσμος. Η Βασίλισσα διακρινόταν για την ευσπλαχνία και τη φιλανθρωπία της. Το Πανάγιο Πνεύμα τη φώτισε κατά τη διάρκεια του μαρτυρίου του Τροπαιοφόρου Αγίου Γεωργίου και εκδήλωσε την πίστη της στο Ναζωραίο. Επιδίωξε χωρίς αποτέλεσμα να μεταπείσει τον σύζυγό της να σταματήσει τα βασανιστήρια εναντίον του Γεωργίου και γενικά εναντίον των Χριστιανών. Τότε, ο Διοκλητιανός υπέθεσε ότι η Βασίλισσα κυριεύθηκε από αιφνίδιο οίκτο έναντι των Χριστιανών, της ζήτησε να απομακρυνθεί από τον τόπο του απαίσιου θεάματος. Αμέσως έλαβε θαρραλέα απάντηση ότι τέτοιου είδους σκηνή είναι απάνθρωπη και ανάξια του στέμματος.
Σάββατο 20 Απριλίου 2024
Γιατί να μην είμαι εγώ πρώτος; - π. Θεοδόσιος Μαρτζούχος
Κυριακή Ε’ των Νηστειών
Γιατί να μην
είμαι εγώ πρώτος;
π. Θεοδόσιος Μαρτζούχος
«Δεν σε γνωρίζω, Κύριε,γιατί ο εαυτός μου ο ίδιος είναι το εμπόδιο»Φλάννερυ Ο’Κόννορ
Υπάρχει πάρα πολύ μεγάλος κίνδυνος μέσα στον χώρο
της Εκκλησίας οι άνθρωποι να πιστέψουν ότι το όλο θέμα είναι να προσαρμοστούν
και να αποκτήσουν συνήθειες· καλές συνήθειες. Όμως, το θέμα για την Εκκλησία
και για τον Χριστό και η πρόταση την οποία Αυτός έχει να κάνει, δεν είναι να
αποκτήσουμε καλές συνήθειες, χρηστά ήθη, να είμαστε καθώς πρέπει. Γυρεύει να
αλλάξει κάτι πολύ μεγαλύτερο και πολύ δυσκολότερο. Ο Χριστός γυρεύει από εμάς
να αλλάξει ουσιαστικά η ύπαρξή μας· αυτό που με την εκκλησιαστική γλώσσα προσδιορίζεται
ως καρδιά, που βέβαια δεν είναι ο βιολογικός μυς που στέλνει αίμα στο όλο σώμα.
Η λέξη καρδιά είναι κάτι πολύ μεγαλύτερο για την εκκλησιαστική γλώσσα. Γυρεύει,
λοιπόν, (ο Χριστός) να αλλάξει η καρδιά η ανθρώπινη και να αποκτήσει όχι
συμπεριφορά άλλη, αλλά περιεχόμενο άλλο.
Σήμερα, στο ευαγγέλιο που διαβάσαμε, ο Χριστός ήταν μαζί με τους δώδεκα μαθητές Του. Όχι με το πλήθος που πήγαινε για διάφορους λόγους κοντά Του –λόγους αστάθμητους, ασαφείς, ψυχολογικούς, από ανάγκες, από χίλια δυο άλλα πράγματα– αλλά με τους δώδεκα. Τους ανθρώπους μαζί με τους οποίους είχε περάσει τρία ολόκληρα χρόνια· τους είχε διαλέξει ο ίδιος· είχαν δει σε αυτήν την κλήση θαυμαστά περιστατικά, όπως ο Ναθαναήλ· είχε πει στον Πέτρο ότι θα τον κάνει ψαρά ανθρώπων, είχε καλέσει τον Ματθαίο από την τοκογλυφία, είχε με όλους (τους δώδεκα) άμεσες εκ του σύνεγγυς εικοσιτετράωρες σχέσεις!
Ἡ Πάτρα τιμᾶ τήν μνήμη τῶν 10.000 καί πλέον, σφαγιασθέντων Πατρέων, τό 1821.
Ἡ μνήμη αὐτή ζωντάνεψε τά τελευταῖα ἒτη, ὑπό τήν αἰγίδα τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν καί προσωπικά τοῦ ἰδίου τοῦ Μητροπολίτου Χρυσοστόμου, ὁ ὁποῖος ἐστήριξε τήν πρωτοβουλία τῶν νέων τοῦ Συλλόγου «Μωραΐτες ἐν Χορῷ» πού μέ ἐνθουσιασμό καί παλμό ξαναζωντάνεψαν ἱστορικές μνῆμες καί θύμησες στήν Πάτρα.
Η ΜΥΡΟΦΟΡΑ ΚΑΙ Η ΚΟΣΚΙΝΟΥ - π. Δημητρίου Μπόκου
Η ΜΥΡΟΦΟΡΑ ΚΑΙ Η ΚΟΣΚΙΝΟΥ
π. Δημητρίου Μπόκου
Ο Χριστός ανέβαινε για τελευταία φορά στα
Ιεροσόλυμα για την εορτή του Πάσχα. Καθ’ οδόν προέλεγε στους μαθητές του τη
σύλληψή του, τον μαρτυρικό του θάνατο, αλλά και την τριήμερη Ανάστασή του. Οι
μαθητές του όμως δεν μπορούσαν ακόμα να κατανοήσουν το μυστήριο του Σταυρού και
της Ανάστασης. Δεν είχαν λάβει τη φωτιστική χάρη του Αγίου Πνεύματος. Σκέφτονταν
ακόμα ανθρώπινα. Θεωρούσαν τη βασιλεία του Χριστού επίγεια. Αναλογίζονταν ποια
θέση θα μπορούσαν να εξασφαλίσουν αυτοί σ’ αυτήν. Έτσι δυο απ’ αυτούς, ο
Ιάκωβος και ο Ιωάννης, ζήτησαν από τον Χριστό επίσημες θέσεις και αξιώματα (Κυριακή
Ε΄ Νηστειών).
Ο ευαγγελιστής Ματθαίος σημειώνει μάλιστα ότι δεν πήραν μόνοι τους οι δυο αδελφοί την πρωτοβουλία αυτή, αλλά μεσολάβησε η μητέρα τους, η Σαλώμη. Κόρη του κατά νόμον πατέρα του Χριστού, του μνήστορος Ιωσήφ, η Σαλώμη, ήταν από τον χορό των μυροφόρων. Θεωρώντας «αδελφό» της τον Χριστό, χρησιμοποίησε τα μεγάλα «μέσα» για να βολέψει τα παιδιά της.
ΕΙΣ ΕΚ ΔΕΞΙΩΝ ΚΑΙ ΕΙΣ ΕΞ ΕΥΩΝΥΜΩΝ ΚΑΘΙΣΩΜΕΝ ΕΝ ΤΗ ΔΟΞΗ ΣΟΥ - π. Θεμιστοκλής Μουρτζανός
Δεν είναι όμως μόνο φαινόμενο των καιρών μας η απουσία ενσυναίσθησης. Το διαπιστώνουμε αυτό με έκπληξη σε έναν από τους τελευταίους διαλόγους που είχε ο Χριστός με τους μαθητές Του, πριν πορευθεί προς το εκούσιον πάθος Του. Στο ευαγγελικό ανάγνωσμα της Κυριακής Ε᾽Νηστειών, βλέπουμε τον Κύριο να αναφέρει στους μαθητές Του τα σχετικά με το πάθος Του, να τους ενημερώνει ότι ο Υιός του ανθρώπου θα παραδοθεί στους αρχιερείς και στους γραμματείς, δηλαδή στη θρησκευτική ηγεσία του ιουδαϊκού λαού και εκείνοι θα Τον καταδικάσουν σε θάνατο και θα Τον παραδώσουν στους ειδωλολάτρες Ρωμαίους, οι οποίοι θα Τον κοροϊδέψουν, θα Τον μαστιγώσουν, θα Τον φτύσουν, θα Τον σκοτώσουν.
ΚΥΡΙΑΚΗ Ε’ ΝΗΣΤΕΙΩΝ (ΑΓ. ΜΑΡΙΑΣ ΤΗΣ ΑΙΓΥΠΤΙΑΣ) - π. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΜΗΝΑ
Φρονοῦμε, σεβαστή γερόντισσα, ὅτι μαθαίνουμε σήμερα τήν ἐκ διαμέτρου ἀντίθεση τῆς κοσμικῆς θεώρησης τῶν πραγμάτων τῶν ἀνθρώπων χωρίς ταπείνωση, ἀπ’ αὐτήν τοῦ Σωτῆρος Θεοῦ. Στό κοσμικό φρόνημα ὁ Ἰησοῦς ἀπαντᾶ: «Δέν ξέρετε τί ζητᾶτε». Στό σαρκικό φρόνημα, ὑποδεικνύει ἡ Ἐκκλησία τή μετάνοια· τονίζοντας ὅτι ἡ ψυχή καί τό σῶμα, ἀνήκουν στόν Θεό καί χρήζουν ἁγιασμοῦ.
Συνεπῶς, ἀδελφοί, στή ζωή ἐδῶ στή γῆ, δέν εἶναι καιρός κοσμικῶν μεγαλείων καί κατάληψης ἀξιωμάτων, ἀλλά κόπων καί μόχθων καί διωγμῶν, μέ ὑπομονή καί σωφροσύνη, ἄχρι θανάτου. Διότι αὐτοί πού νομίζονται καί φαίνονται ἄρχοντες τῶν Ἐθνῶν, σύμφωνα μέ τόν λόγο τοῦ Μεσσίου, συμπεριφέρονται δυστυχῶς πρός τούς λαούς, ἀλαζονικά καί ἄδικα.
ΤΟ ΑΙΤΗΜΑ ΤΩΝ ΥΙΩΝ ΖΕΒΕΔΑΙΟΥ ΚΑΙ ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΒΙΟ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΜΑΡΙΑΣ ΤΗΣ ΑΙΓΥΠΤΙΑΣ - ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΝΙΚΟΠΟΛΕΩΣ ΜΕΛΕΤΙΟΥ
Υπόσχεση σωτηρίας και ζωής
Μετά από λίγες ημέρες, μπαίνουμε στη Μεγάλη Εβδομάδα. Γι' αυτό ακούσαμε στο Ευαγγέλιο τον Χριστό να προετοιμάζει τους μαθητές Του για εκείνα που επρόκειτο να συμβούν. Τους έλεγε: «Ιδού, αναβαίνομεν εις Ιεροσόλυμα και παραδοθήσεται ο Υιός του ανθρώπου καθώς γέγραπται. Αλλά μη φοβείσθε. Δεν αναβαίνομε μόνο για πάθη, για λύπες, για στενοχώριες. Αυτά τα πάθη είναι αρχή χαράς, αρχή σωτηρίας, αρχή ευτυχίας. Αναβαίνω προς τον Πατέρα μου και Πατέρα υμών, και Θεόν μου και Θεόν υμών». Ο Πατέρας δεν είναι ποτέ λύπη και κίνδυνος. Και ο Θεός δεν είναι ποτέ απειλή. Αλλά είναι πάντοτε υπόσχεση για σωτηρία, για συγχώρηση, για αγάπη και για ζωή αιώνια. Αρκεί βέβαια και εμείς να θέλουμε να μπαίνουμε σε κάποια πνευματική σειρά.
Πάμε ν’ ανάψουμε το κεράκι μας
Ένα τέτοιο παράδειγμα μας δίνει η αγία Μαρία η Αιγυπτία που εορτάζουμε σήμερα. Αυτή, στη νεανική της ηλικία «ξέφυγε πολύ». Πήρε στραβό δρόμο και έπεσε με τα μούτρα στη διαφθορά.
Μας χωρίζει άβυσσος - Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αυγουστίνου Καντιώτου
Μας χωρίζει άβυσσος
Toῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αυγουστίνου Καντιώτου
«Οἴδατε ὅτι
οἱ δοκοῦντες ἄρχειν τῶν ἐθνῶν κατακυριεύουσιν αὐτῶν καὶ οἱ μεγάλοι αὐτῶν
κατεξουσιάζουσιν αὐτῶν» (Μάρκ. 10,42)
Ὅσοι, ἀγαπητοί
μου, ἐνδιαφέρονται ὄχι γιὰ τὰ θρησκευτικά –τὸ τονίζω–, ἀλλὰ γιὰ τὰ κοινωνικά,
πατριωτικὰ καὶ πολιτικὰ πράγματα τοῦ τόπου μας ἀλλὰ καὶ ὅλου τοῦ κόσμου, θά ᾽πρεπε
νά ᾽νε σήμερα στὴν ἐκκλησία, ν᾽ ἀκούσουν τὸ εὐαγγέλιο (βλ. Μάρκ. 10,32-45),
γιὰ νὰ φύγῃ ἀπ᾽ τὸ μυαλό τους ἡ ἐσφαλμένη ἰδέα, ὅτι τὸ Εὐαγγέλιο δείχνει τὸ
δρόμο μόνο γιὰ τὴν πέρα τοῦ τάφου ζωή. Ἀσφαλῶς τὸ Εὐαγγέλιο δείχνει τὸν οὐρανό,
τὴν αἰώνιο ζωή· δὲν ἀδιαφορεῖ ὅμως καὶ γιὰ τὴν ἐπίγεια ζωή. Ἐνδιαφέρεται γιὰ
τὴν οὐράνια ἀλλὰ καὶ γιὰ τὴν ἐπίγεια ζωή, ποὺ εἶνε τὸ προοΐμιο τῆς αἰωνίου
ζωῆς καὶ μακαριότητος. Τὸ Εὐαγγέλιο,
ὅπως εἶπε κάποιος, εἶνε ὁ χάρτης τῆς ἐπιγείου καὶ τῆς οὐρανίου πολιτείας. Ἀνεκτίμητα
τὰ λόγια του! Ἂν τὰ λίγα αὐτὰ ποὺ εἶπε σήμερα ὁ Κύριος τὰ ἔβαζαν στὴν καρδιά
τους αὐτοὶ ποὺ κυβερνοῦν τὸν κόσμο καὶ χειρίζονται τὶς τύχες καὶ τὴν πρόοδο
τοῦ λαοῦ μας, ἡ γῆ αὐτὴ θὰ γινόταν παράδεισος.
Τί εἶπε ὁ Κύριος; Ἀφορμὴ ἦταν ἕνα ἐπεισόδιο, ποὺ συνέβη στὴν συνοδεία του ὅταν γιὰ τελευταία φορὰ ἀνέβαιναν στὰ Ἰεροσόλυμα.